21. elokuuta 2015

TAPAHTUMA MARKKINOINTI

Keväällä alkaa unelmoimaan kaikista festivaaleista ja tapahtumista minne pitäisi kesäloman aikana kavereiden kanssa ehtiä (mutta ei koskaan ehdi tai jaksa). Weekend Festival oli yksi niistä kesän festivaaleista jota seurasin markkinoinnin alusta loppuun.

Markkinointi lähti Facebook sivusta + tapahtumasta ja se oli epäilemättä tärkein tiedoitusväline kyseiselle tapahtumalle. Sivua päivitettiin pikkuhiljaa ja kuten aina, hypeä kasvatettiin postaamalla mystisiä ja hämäriä kuvia pääesiintyjien logoista/nimistä mikä sai ihmiset spekuloimaan keskenään siitä kuka se voisi olla ja sillä tapahtumasivu levisi kaikkialle. Syyllistyin itsekkin kuvien aikaan saamaan joukkohysteriaan. Ilman aikaisempaa mainetta ja tunnettavuutta tämä taktiikka tuskin olisi toiminut.

Weekend Festival on jo ennestään tuttu suurista ja tunnetuista nimistä, jotka siellä ovat vuosien aikana esiintyneet ja se kuuluisuus luo tulevien vuosien Weekendeille omistautuneen ja uskollisen asiakaskunnan, ketkä myyvät tapahtumaa kavereilleen ja potkaisevat Facebook markkinoinnin käyntiin, vaikka sinne ei postattaisi yhtään mitään.

Mikä festivaali se olisi, jos ei olisi kilpailua, missä postaat Instagramiin annetun kuvan ja voit voittaa liput itsellesi ja kaverille. Tämä oli läsnä myös Weekend Festivaalin markkinoinnissa.

Kesän alussa ja puolivälissä tärkeintä oli saada liput myytyä. Yksi tapa myydä lippuja mahdollisimman paljon oli pelotella että liput loppuvat. Muutamien päivien välein Facebook sivulle postattiin kuva "mittarista" mistä näki prosentteina kuinka paljon lipuista oli jo myyty ja kuinka paljon oli jäljellä. En tiedä kuinka kuinka nopeasti lippuja myytiin, mutta kiinnitin huomioni siihen, millä nopeudella mittari eteni alussa, mutta melkeinpä pysähtyi viimeisillä prosentti kymmenillä.

Tapahtumapäivinä Instagram seinä räjähti seuraamieni postaamista kuvista festivaaleilta joista näki alaikäisten alkoholin käytön sekä aina niin omaperäiset kasvomaalit ja kukkaseppeleet. Nämä kuvat varmasti vetoavat nuoriin, jotka joku päivä näkevät itsensä kyseisillä festivaaleilla.


Arttu Oikarinen luonnollisessa elinympäristössään (Weekend Festival 2015)