9. helmikuuta 2016

Myymäläsuunnittelu

Myymälä layoutit

1. Free Flow

  • Pöydät ja tuotteet on laitettu vapaasti ympäri myymälää. Ei ruudukkoa eikä keskeltä menevää käytävää
  • Sopii hyvin pienille myymälöille
  • Miinusta mahdollinen tilan hukkaus ja sekavuus

2. Grid (ruudukko)

  • Hyllyt riveissä. Muodostavat ruudukon.
  • Käytetään esim. päivittäistavarakaupoissa

3. Loop (silmukka)


  • Tekee myymälän ympäri silmukan
  • Alkaa ja loppuu myymälän sisäänkäynnistä

4. Spine (selkäranka)


  • Käytävä menee myymälän sisäänkäynnistä myymälän loppuun
  • Kuljettaa asiakkaat molempiin suuntiin

Esillepanot



Asiakaskierto

Kalusteet kannattaa sijoittaa suoraan linjaan. Se rauhoittaa myymälän yleisilmettä ja helpottaa liikkumista. Matalat kalusteet eteen ja korkeat taakse, nousevaan linjaan.

Myymälässä lämpimiä kohtia ovat alueet sisäänkäynnin lähettyvillä ja ne alueet jotka ovat silmän korkeudella ja hyvin näkyvissä sisäänkäyyniltä ja käytävältä.

Kylmiä kohtia ovat alueet myymälän perällä ja väliseinien takana olevat alueet ja jalkojen korkeudella piilossa olevat kohdat.

Myymäläkalusteet

Hyvän myymäläkalusteen ominaisuuksia ovat:
  • Muunneltavuus
  • Ajattomuus
  • Kestävyys
  • Helppo siirrettävyys
  • Porrasmaisuus keskilattiakalusteissa
  • Säilytysmahdollisuus

Retail Design blog







Myymäläsuunnittelun ABC

Näyteikkunat antaa asiakkaalle ensivaikutelman myymälästä ja vaikuttaa asiakkaan päätökseen astua liikkeeseen sisään. Näyteikkuna edustaa myymälän imagoa.

Tilan käyttö. Hyvin suunniteltu ja toimiva myymälätila kertoo yrityksen arvoista ja suhtautumisesta myymiinsä tuotteisiin.

Mainosmateriaalit. Julisteiden ja muun graafisen materiaalin tulisi myötäillä myymälän muuta ulkoasua ja ajatutusmaailmaa.

Sommittelu ja ryhmittely. Sommittelemalla ja ryhmittelemällä yhteen sopivia tuotteita, kontrasteja unohtamatta, saadan mielenkiintoisia ja houkuttelevia esillepanoja.

Valaistus. Myymälän valaistuksella on suuri vaikutus tilan tunnelmaan ja sillä pystytään nostamaan tiettyjä focuspointteja esille muusta tilasta.

Hintaviestintä. Hinnoittelun tulee olla selkeää ja muuhun graafiseen ilmeeseen sopivaa.

Sisäänkäynti antaa näyteikkunan lisäksi asiakkaalle ensivaikutelman liikkeestä, joten sen tulisi olla kutsuva ja yllättävä.

Esillepanot. Esillepanoilla havoinnollistetaan asikkaalle kuinka tuotetta voisi käyttää ja lisätään ristiinmarkkinoinnin mahdollisuutta. 

Asiakaskierto. Myymäläkalusteiden sijoittamisella pystytään ohjaamaan asiakkaiden liikkumista liiketilassa halutulla tavalla kiinnittäen huomio juuri tiettyihin tuotteisiin.

Kohtaamisjärjestys
1. Etutila: uutuudet, ajankohtaiset tuotteet ja kampanjat
2. Keskitila: perusvalikoima
3. Seinusta: näyttäviä mainosmateriaaleja ja esillepanoja, jotka houkuttelevat asiakasta osaston perälle.

Myymäläkalusteet. Myymälän ilmeeseen sopivia, useasti huomaamattomia kalusteita, hyllyjä, rekkejä ja alustoja, joilta tuotteita myydään. Kalusteiden täytyy kestää myös kovaa kulutusta ja niiden tulisi olla helposti liikuteltavia ja muunnitelmia. Myymäläkalusteissa itsessään olevat säilytystilat ovat myös yleisiä, sillä ne helpottavat hyllyjen täyttöä ja pienistä varastotiloista koituvia ongelmia.

Sisustusalan myymälä: Ikea






Mindmap



Ratkaisut

Pätevin paikka kassalle on liikkeen keskellä, niin että kassalata näkee hyllyjen väliin sekä ovelle.
Kassalta näkyvyys hyllyihin edesauttaa myymälävarkauksien vähenemistä ja ovelle nähtäessä voi myyjä tervehtiä asiakasta, heti kun tämä astuu liikkeeseen sisään. 

Sisään käynnin edessä, heti kun astuu sisään olisi hyvä olla myymälä pöytä, missä olisi kaikista uusimmat esim. vaatteet, mitkä vaihtuvat aina aika ajoittain. 
Sisäänkäynnille paras paikka on liikkeen ns. keskellä, mistä asiakkaalle avartuu suuri tila molemmille sivuille, mikä saa tilan tuntumaan suuremmalta.

Omat kokemukset

Omat kokemukset liittyvät työssäoppimiseeni H&M Porvoossa ja siellä oli aseteltu kassat seinien viereen , myymälän keskelle. Kassoilta ei nähnyt ihan koko myymälään, mutta se ei haitannut. Tuote kategoriat oli aseteltu hyvin ja järkevästi, esim pienemmät, halvemmat tuotteet kassan viereen, jotta asiakas ostaisi niitä vaikka jonottaessa.